Το παιδί μου είναι κολλημένο στις οθόνες

“Οι άνθρωποι σταμάτησαν να κοιτάζονται στα μάτια, τα μάτια έγιναν οθόνες και οι φωνές πληκτρολόγια”. Όλοι ανησυχούμε για τον χρόνο που περνούν τα παιδιά μας μπροστά σε μία οθόνη, είτε πρόκειται για τάμπλετ, κινητό, υπολογιστή ή τηλεόραση. Βέβαια, αυτό δεν είναι κάτι καινούριο, αλλά με την ανάπτυξη της  τεχνολογίας, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί. Καταιγιστικές διαστάσεις έχει πάρει η έκθεση των παιδιών στις οθόνες ακόμη και από τη βρεφική ηλικία!

Στο σημερινό άρθρο, θα εξετάσουμε το πρόβλημα της υπερβολικής έκθεσης των παιδιών στις οθόνες και θα παρουσιάσουμε συμβουλές για τους γονείς που αναζητούν τρόπους να βοηθήσουν τα παιδιά τους να απομακρυνθούν από αυτήν την επιθετική και κατακλυστική κουλτούρα των οθονών.

Επιπλέον, θα διερευνήσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις των παρατεταμένων χρόνων οθόνης στην υγεία των παιδιών, όπως την όραση, τη σταθερότητα της διάθεσης, τον ύπνο και την ψυχική υγεία. Θα δώσουμε επίσης συμβουλές για τη δημιουργία επαρκών εναλλακτικών δραστηριοτήτων και διασκέδασης που θα βοηθήσουν τα παιδιά μας να απομακρυνθούν από τις οθόνες.

Ποια είναι η σχέση του παιδιού με τις οθόνες;

Η σχέση του παιδιού με τις οθόνες μπορεί να είναι διαφορετική για κάθε παιδί και να επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία του, η συχνότητα και η διάρκεια της έκθεσής του στις οθόνες, ο τύπος του περιεχομένου που βλέπει και η ανάγκη του να επικοινωνεί με άλλα άτομα και να αναπτύσσει κοινωνικές δεξιότητες.

Σε γενικές γραμμές, η σχέση του παιδιού με τις οθόνες μπορεί να είναι θετική, όταν χρησιμοποιούνται σωστά και με έλεγχο και μπορεί να επιφέρει ορισμένα οφέλη, όπως η βελτίωση των εκπαιδευτικών επιδόσεων και η ανάπτυξη της τεχνολογικής κατανόησης. Ωστόσο, η υπερβολική έκθεση στις οθόνες μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του παιδιού, όπως την παχυσαρκία, την αϋπνία, την κακή στάση του σώματος, καθώς και στην ψυχική του κατάσταση, όπως την κατάθλιψη και την απομόνωση.

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας να απεξαρτηθεί από τις οθόνες

Η βοήθεια στο παιδί σας για να απεξαρτηθεί από τις οθόνες πρέπει να γίνει με σταδιακό και αργό ρυθμό. Αντί να το απαγορεύετε να χρησιμοποιεί τις οθόνες, προσπαθήστε να περιορίσετε το χρόνο χρήσης τους. Καθορίστε ένα όριο για τον χρόνο χρήσης και εξηγείστε του, τους λόγους που υπάρχουν πίσω από αυτό.

Κλείνουμε όλες τις οθόνες, κινητά και τηλεόραση όταν τρώμε ή όταν συνομιλούμε.

Κλείνουμε κάθε ηλεκτρονική συσκευή και την απομακρύνουμε από το υπνοδωμάτιο 30 με 60 λεπτά, πριν την ώρα που θα πάμε για ύπνο.

Το υπνοδωμάτιο τους να είναι ήσυχο και σκοτεινό. Πριν την ώρα του ύπνου καλό θα είναι να ακολουθούν χαλαρωτικές ασκήσεις.

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να επιλέγει δραστηριότητες που δεν συνδέονται με τις οθόνες. Προτείνετε του, να διαβάσει ένα βιβλίο, να κάνει ένα παιχνίδι στον εξωτερικό χώρο, να σχεδιάσει κάτι ή ακόμα και να βοηθήσει σε δουλειές του σπιτιού. Αυτό θα το βοηθήσει να ανακαλύψει νέα ενδιαφέροντα και να αναπτύξει τις δεξιότητές του, ενώ θα μειώσει την εξάρτησή του από τις οθόνες.

Πόση ώρα μπορώ να αφήσω το παιδί μου να παίξει με το τάμπλετ, το κινητό ή οποιαδήποτε ηλεκτρονική οθόνη;

Η Αμερικάνικη Παιδιατρική Εταιρεία έχει ορίσει τους χρόνους χρήσης μιας συσκευής από ένα βρέφος και ένα νήπιο. Αναφέρουμε ενδεικτικά τα παρακάτω :

Μωρά έως 18 μηνών: Σ΄αυτή την ηλικία τα μωρά δεν πρέπει να έρχονται καθόλου σ΄επαφή με καμία οθόνη. Η μόνη εξαίρεση που αναφέρουν οι επιστήμονες είναι οι βιντεοκλίσεις με παππούδες ή με άλλα μέλη της οικογένειας κι αυτό επειδή θεωρείται ως ποιοτικός χρόνος αλληλεπίδρασης με συγγενικά πρόσωπα που ζουν μακριά!

Νήπια 18-24 μηνών:  Ήδη από 2 ετών πολλά παιδιά “παίζουν ” με το τάμπλετ των γονιών τους ή με συσκευές  που διαθέτουν τα ίδια σαν μικροί ταχυδακτυλουργοί! (Το φαινόμενο αυτό το βλέπουμε συχνά σε καφετέριες, εστιατόρια ή όπου αλλού πηγαίνουν οι γονείς με τα μικρά παιδιά τους, προκειμένου να τα απασχολήσουν, για να μην ενοχλούν). Παιδιά από 18 έως 24 μηνών μπορούν να κάνουν χρήση οθόνης το πολύ 30 λεπτά την ημέρα, πάντα  με την επιτήρηση των γονέων και παρακολουθώντας συγκεκριμένα προγράμματα.

Το σωστό είναι τα παιδιά να ανακαλύψουν σιγά-σιγά τις οθόνες, πάντα μαζί με τους γονείς και σε καμιά περίπτωση μόνα τους. Προγράμματα με μουσική, κίνηση και ιστορίες μπορούν να ωφελήσουν αυτές τις ηλικίες αρκεί να τα παρακολουθείτε κι εσείς μαζί τους, για να τα βοηθήσετε να καταλάβουν τι βλέπουν αλλά και να τους εξηγήσετε ότι μία οθόνη δεν μπορεί να αντικαταστήσει την επαφή με τους γονείς, τους φίλους ή το παιγνίδι.

Παιδιά 3-5 ετών: Εδώ τα νήπια μπορούν να απασχοληθούν σε οθόνη έως μία ώρα και μετά τα πέντε έτη ο χρόνος αυξάνεται σε μιάμιση ώρα το Σαββατοκύριακο.

Μερικά διαδραστικά παιγνίδια για λίγη ώρα την ημέρα μπορεί να ωφελήσουν την εξέλιξη του παιδιού.  Παρατηρούμε επίσης ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας “διδάσκονται από γράμματα και αριθμούς μέχρι μαθήματα κοινωνικής ζωής”, χωρίς βέβαια αυτό να είναι απαραίτητα κακό.

Γενικά θα πρέπει να ξέρετε ότι η παθητική παρακολούθηση (τηλεόραση) δεν προσφέρει τίποτα απολύτως στο παιδί. Σ΄αυτές τις ηλικίες όσο νωρίτερα θέσετε κάποιους κανόνες τόσο ευκολότερα θα εφαρμοστούν από τα παιδιά, ακόμα κι όταν αρχίσουν να μεγαλώνουν κι άλλο. Τα παιδιά ιδιαίτερα προσχολικής ηλικίας θα πρέπει να είναι όρθια, να κινούνται και να παίζουν.

Παιδιά από 6 ετών και πάνω: Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Αμερικάνικης Παιδιατρικής  Ακαδημίας στις ΗΠΑ, παιδιά 8-12 ετών περνούν 4-6 ώρες καθημερινά βλέποντας κάθε είδους περιεχόμενο στις οθόνες, ενώ οι έφηβοι ξοδεύουν μέχρι και 9 ώρες την ημέρα (δυστυχώς)!

Κάθε παιδί είναι μοναδικό, το ίδιο και το πρόγραμμα του. Εσείς γνωρίζετε καλύτερα πόση ώρα μπορεί ένα εξάχρονο παιδί να περνά μπροστά σε μια οθόνη και κατά πόσο ωφελείται από αυτό. Όμως σ΄αυτές τις ηλικίες η αλόγιστη χρήση της οθόνης προκαλεί προβλήματα συμπεριφοράς και αποξένωσης.

Είναι σημαντικό να έχετε υπόψη σας, ότι η χρήση των οθονών δεν είναι απαραίτητα αρνητική για τα παιδιά, αλλά ο υπερβολικός χρόνος που περνάνε μπροστά από τις οθόνες μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και την ευημερία τους.

Εφηβεία: Όσο μπαίνουμε στην εφηβεία, αρχίζει και η επιθυμία για τη δημιουργία προφίλ σε social media. Οι ειδικοί αναφέρουν πως είναι αναπόφευκτο αλλά πολύ σημαντικό ν΄αντιληφθούν οι έφηβοι εγκαίρως πως χρησιμοποιούμε τα social media. Οι γονείς πρέπει να τους εξηγήσουν τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται, όπως το cyber bullying ή η κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων ή το να μιλούν και να εμπιστεύονται αγνώστους. Στο διαδίκτυο τα φαινόμενα απατούν πολλές φορές.

Η Ίλια Θεοτοκά, κλινική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια στο Αιγινήτειο νοσοκομείο, αναφέρει ότι ” όταν ο έφηβος διαβάζει και έχει δίπλα του ένα κινητό, κουράζεται πάρα πολύ. Είναι στην ηλικία που οι νοητικές του λειτουργίες είναι πολύ ισχυρές κι αυτό το δίπολο τον στρεσάρει….Στην ηλικία των 15 ίσως είναι πια αργά για να βάλουν οι γονείς όρια”.

Πρέπει να επιλέγετε προσεκτικά τις δραστηριότητες που ασκούν τα παιδιά σας  μπροστά στις οθόνες, να διασφαλίζετε ότι είναι κατάλληλες για την ηλικία τους και να τις περιορίζετε σε λογικά χρονικά πλαίσια.

Ψάχνετε αυτές που προωθούν τη δημιουργικότητα, την εκπαίδευση και την κοινωνική δικτύωση, όπως η συνεργατική παιχνιδοθεραπεία, η επίλυση προβλημάτων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, η προσομοίωση και η δημιουργία.

Τι μπορείτε να κάνετε για να περιορίσετε την χρήση των οθονών από το παιδί σας;

Πρώτα από όλα, μπορείτε να θέσετε σαφείς κανόνες για τη χρήση τους στο σπίτι, που θα πρέπει να τηρούνται αυστηρά. Προσπαθείστε να ορίσετε τον χρόνο που το παιδί σας μπορεί να περάσει στην οθόνη κατά τη διάρκεια της ημέρας και να ορίσετε τις ώρες που θα επιτρέπετε τη χρήση της.

Επίσης μπορείτε να περιορίσετε τα παιχνίδια και τις εφαρμογές που το παιδί σας μπορεί να χρησιμοποιήσει στις οθόνες, διαλέγοντας εκείνες που θεωρείτε ασφαλείς και παιδαγωγικές.

Επιπλέον, μπορείτε να ενθαρρύνετε το παιδί σας να ασχοληθεί με άλλες δραστηριότητες εκτός από τις οθόνες. Μπορείτε να το προτρέψετε να διαβάζει βιβλία, να ασχοληθεί με τέχνη ή μουσική, να παίξει με φίλους ή να αθληθεί σε μια ομάδα.

Οι επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης των οθονών στην υγεία του παιδιού σας.

Το μόνιμο παράπονο των γονιών στις μέρες μας είναι: ” Τα παιδιά μου δεν διαβάζουν στο σπίτι βιβλία γιατί είναι συνεχώς μπροστά σ΄ένα τάμπλετ.  Όταν δεν είναι συνδεδεμένα με τις οθόνες, βαριούνται, γκρινιάζουν, νιώθουν κουρασμένα, δεν συγκεντρώνονται, εκνευρίζονται, η σκέψη τους αποδιοργανώνεται, γίνονται προκλητικά και ανυπόφορα”,  λένε απογοητευμένοι πολλοί γονείς.

Η έκθεση στις οθόνες μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στη σχολική επίδοση, στη σωματική  και ψυχική υγεία του παιδιού.  Έλλειψη ύπνου, κεφαλαλγίες, πόνους στην πλάτη και στον αυχένα, προβλήματα στην όραση, εμφάνιση ανεξήγητου άγχους, υπερένταση και δυσφορία.  Οι υπερβολικοί χρόνοι μπροστά σε οθόνες μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την ικανότητα του παιδιού να αναπτύξει τις κοινωνικές του δεξιότητες να δημιουργήσει φιλίες ενώ σιγά-σιγά αποκόπτεται από το συγγενικό του περιβάλλον και αποξενώνεται εντελώς.

Τα παιδιά που σπαταλούν τον χρόνο τους στο τάμπλετ, χάνουν το ενδιαφέρον τους για το διάβασμα, εμφανίζουν διάσπαση προσοχής, εκνευρίζονται με το παραμικρό, δεν μιλούν, δεν χαμογελούν,δεν παίζουν στη γειτονιά ή στο πάρκο, δεν κινούνται και είναι σαν να ζουν σε ένα άλλο σύμπαν. Η επικοινωνία με φίλους και συμμαθητές γίνεται πλέον μόνο μέσω της οθόνης!

Πώς να διατηρήσετε το παιδί σας απασχολημένο και απόλυτα ικανοποιημένο εκτός από τις οθόνες;

Με δεδομένο ότι τα κινητά και τα τάμπλετ υπάρχουν παντού πλέον και τα παιδιά ενδιαφέρονται από πολύ νωρίς γιαυτά, θα πρέπει να ορίσετε τον χρόνο που θα αφιερώνουν σ΄αυτές τις συσκευές. “Και όσο λιγότερος, τόσο καλύτερα” αναφέρει ο Mandhane.

Η Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιατρικής, συμβουλεύει τους γονείς να βάζουν όρια στα παιδιά, ιδιαίτερα της προσχολικής ηλικίας. Σύμφωνα με μελέτες, τα παιδιά ηλικίας 5 ετών που περνούν περισσότερες από 2 ώρες την ημέρα σ΄ένα smartphone η tablet, κινδυνεύουν περισσότερο από προβλήματα διάσπασης προσοχής και υπερκινητικότητας.

Παρατηρήθηκε ότι τα παιδιά του Δημοτικού αύξησαν περισσότερο από όλες τις άλλες πληθυσμιακές ομάδες τον χρόνο μπροστά στις οθόνες κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Κορονοϊού. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτό είχε αρνητικό αντίκτυπο στη διατροφή, στον ύπνο και στη διάθεση για διάβασμα ή παιγνίδι.

Όταν περιορίζετε τον χρόνο που το παιδί σας δαπανά μπροστά στις οθόνες, είναι σημαντικό να βρείτε άλλους τρόπους για να το κρατήσετε απασχολημένο και ικανοποιημένο. Μπορείτε να δοκιμάσετε διάφορες δραστηριότητες όπως αθλητικά, μουσική, χορό, σκάκι, κολυμβητήριο, καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, βιβλιοθήκη, εθελοντική εργασία και παιχνίδια με φίλους. Επίσης, μπορείτε να ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμμετάσχει σε παιχνίδια που απαιτούν φαντασία και δημιουργικότητα, όπως θεατρικοί ρόλοι, κατασκευές και παζλ. Επισκεφθείτε μουσεία, γνωρίστε του την αγροτική σας περιουσία και ενθαρρύνετε το να συμμετέχει σε αγροτικές εργασίες όπως το μάζεμα των ελιών, την καλλιέργεια ενός κήπου. Υιοθετείστε ένα κατοικίδιο και αναθέσετε του την ευθύνη της ανατροφής του!

Μια άλλη δυνατότητα είναι να ενθαρρύνετε το παιδί σας να διαβάζει βιβλία. Η ανάγνωση είναι μια υπέροχη δραστηριότητα που μπορεί να αναπτύξει τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την αναγνωστική κατανόηση του παιδιού σας. Επιλέξτε βιβλία που ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας, όπως περιπέτεια, επιστημονική φαντασία ή ιστορικά βιβλία, και διαβάστε τα μαζί του για να ενθαρρύνετε τη συζήτηση και την κατανόηση.

Ο ρόλος των γονιών .

Η χρήση των κινητών και του Internet από τους γονείς έχει φτάσει στις μέρες μας σε σημείο εθισμού. Παρατηρούμε γονείς ευέξαπτους, αγχώδεις, εκνευρισμένους, αν τους διακόψεις από τη χρήση των κινητών τους. Γονείς που αναθέτουν εργασίες στα ανήλικα παιδιά τους για να μην διακόψουν οι ίδιοι την επαφή τους με τις οθόνες! Εμφανίζουν θυμό, άσχημη συμπεριφορά και λεκτική κακοποίηση (βρίσιμο) σε τυχόν παρατήρηση. Απουσιάζουν κυριολεκτικά από το μεγάλωμα των παιδιών τους. Με την παρουσία τους είναι δίπλα στα παιδιά αλλά ψυχικά βρίσκονται στον κόσμο της οθόνης, χτίζουν την κάθε μέρα τους γύρω από τον πλασματικό κόσμο των συσκευών. Χαρακτηρίζονται από γονική αμέλεια και συναισθηματική στέρηση!

Βέβαια, στις προ διαδικτύου εποχές, τα παιδιά μάθαιναν για τον κόσμο διαβάζοντας, βλέποντας εκπαιδευτική τηλεόραση ή ακούγοντας διηγήσεις από μεγαλύτερους. Οι σημερινοί 45άρηδες αναπολούν συχνά τα παιγνίδια και τις ανέμελες  παρέες στις γειτονιές τους.

Όμως ως γονείς και οι ίδιοι πια, δεν αισθάνονται ασφαλείς με το παιγνίδι των παιδιών τους σε εξωτερικούς χώρους χωρίς επίβλεψη! Έγινε καθημερινό φαινόμενο η βία, το bullying, η κακοποίηση κλπ. Δυστυχώς οι πιεστικοί ρυθμοί της καθημερινότητας σε συνδυασμό με την απουσία βοήθειας από το συγγενικό περιβάλλον (παππούδες) καθιστούν τις οθόνες μια εύκολη αλλά και αναγκαία επιλογή απασχόλησης, παραχωρώντας στο You Tube, τον ρόλο της νταντάς και της γιαγιάς.  Μελέτες έχουν δείξει ότι η αύξηση του χρόνου οθόνης για τα παιδιά, μπορεί να οφείλεται στις αλληλεπιδράσεις των γονέων λόγω εργασιακών υποχρεώσεων ή άλλων κοινωνικο-οικονομικών παραγόντων.

Έτσι, εταιρείες βασιζόμενες σε έρευνες, δημιουργούν προγράμματα  από τη συνειδητοποίηση, ότι “πολλοί γονείς παρκάρουν τα παιδιά τους μπροστά σ΄ένα ipad, βάζοντας τα να βλέπουν ΥouTube”.  Έχει βρεθεί ότι το YouTube, είναι η πιο δημοφιλής baby-sitter στον κόσμο!

Για τους εργαζόμενους με σκληρά ωράρια γονείς, χωρίς άλλη βοήθεια, οι οθόνες καθίστανται όλο και περισσότερο μια λύση φύλαξης και απασχόλησης των παιδιών! Οι γονείς έχουν έναν κρίσιμο ρόλο στην πρόληψη της υπερβολικής χρήσης των οθονών στα παιδιά. Ένας από τους τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν είναι να θέσουν όρια στο χρόνο που τα παιδιά τους δαπανούν μπροστά στις οθόνες, και να επιλέγουν προσεκτικά τις δραστηριότητες που ασκούν στις οθόνες. Επίσης, μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να ασκούν φυσικές δραστηριότητες, όπως αθλητισμός ή περπάτημα, και να ανακαλύψουν νέα ενδιαφέροντα που δεν σχετίζονται με τις οθόνες. Επίσης, μπορούν να χρησιμοποιούν εργαλεία ελέγχου που προσφέρουν πολλές  λειτουργίες για την παρακολούθηση του χρόνου που τα παιδιά τους δαπανούν μπροστά στις οθόνες.,

Πώς να διατηρήσετε μια ισορροπημένη και υγιή σχέση του παιδιού σας με τις οθόνες.

Η διατήρηση μιας ισορροπημένης και υγιούς σχέσης του παιδιού σας με τις οθόνες απαιτεί κατανόηση της σημασίας των οθονών στη σύγχρονη κοινωνία και των κινδύνων που μπορεί να προκύψουν από την υπερβολική τους χρήση. Για να πετύχετε ποιοτικό χρόνο σε οποιαδήποτε οθόνη καλό είναι να:

Έχετε εικόνα των παιγνιδιών και των εφαρμογών που χρησιμοποιούν τα παιδιά, πριν τους επιτρέπετε να παίξουν.

Ψάξτε και προτείνετε στα παιδιά παιγνίδια που απαιτούν αλληλεπίδραση και συμμετοχή.

Χρησιμοποιείστε φίλτρα ώστε να μπλοκάρετε ακατάλληλο υλικό και διαφημίσεις.

Εξηγείστε στα παιδιά τι από όλα όσα βλέπουν, είναι διαφήμιση.

Περιορίστε την έκθεση των παιδιών σε επιθετικές ή παραβατικές συμπεριφορές, αποκτήστε τον έλεγχο στο τι βλέπουν στις οθόνες. Γίνετε όμως πρώτα εσείς, το σωστό παράδειγμα!

Ορίστε με σαφήνεια τα όρια και τις συνέπειες που θα υπάρξουν αν τα υπερβεί. Οι τιμωρίες επιδεινώνουν την κατάσταση.

Ενημερώστε τα για τους κινδύνους. Αναπόφευκτα κάποια στιγμή θα εκτεθούν σε περιεχόμενο που δεν έχει περάσει από την επίβλεψη σας. Εξηγείστε  όλους τους κινδύνους, τη σπουδαιότητα της κριτικής σκέψης και το πιο σημαντικό: Πως ότι βλέπουμε στο internet δεν είναι πάντα αλήθεια!

Είναι σημαντικό να θέσετε όρια στη χρήση των οθονών και να τα καθορίζετε σε συνεργασία με το παιδί σας. Αυτό θα δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου η οθόνη θα είναι μια επιλογή και όχι μια ανάγκη για το παιδί σας.

Επιπλέον, πρέπει να παρέχετε στο παιδί σας εναλλακτικές δραστηριότητες εκτός από τις οθόνες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους, βόλτες στη φύση, αθλητικές δραστηριότητες ή άλλα εκπαιδευτικά παιχνίδια.  Είναι επίσης σημαντικό να αναγνωρίσετε τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας και να του παρέχετε ευκαιρίες για να τα αναπτύξει περαιτέρω.

Για να ετοιμάσετε το παιδί σας για την χρήση των οθονών, μπορείτε να το εκπαιδεύσετε στη χρήση του υπολογιστή, του tablet ή του κινητού τηλεφώνου μέσω απλών δραστηριοτήτων και παιχνιδιών. Επιπλέον, πρέπει να διασφαλίσετε, ότι το παιδί σας θα έχει πρόσβαση σε ωφέλιμες  δραστηριότητες εκτός των οθονών.

Μπορείτε να διευρύνετε το μυαλό του παιδιού σας μέσα από εκπαιδευτικά παιγνίδια, να ταξιδεύετε σε άλλες χώρες μαθαίνοντας πολιτισμούς, ήθη και έθιμα. Επιχειρείστε να μάθετε μαζί ξένες γλώσσες, να παρακολουθείτε ντοκυμαντέρ και να αντλείτε απίστευτες  εγκυκλοπαιδικές γνώσεις.

Ας δούμε όμως και την θετική πλευρά των πραγμάτων:  Η τεχνολογία μπορεί να αποδειχθεί ένα πολύ χρήσιμο και ενδιαφέρον εργαλείο μάθησης ακόμα και για σας τους γονείς. Ας αξιοποιηθεί η τεχνολογία με τρόπο που θα δώσει στα νέα παιδιά την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις ηλεκτρονικές συσκευές και να καλλιεργήσουν παραγωγικά την χρήση των ψηφιακών εργαλείων. Ας μάθουν να διαβάζουν λογοτεχνία και ποίηση μέσα από το τάμπλετ, δεν είναι κακό! Ας ανοίξουν οι ορίζοντες τους με τη χρήση της τεχνολογίας αφού έτσι επαναπροσδιορίζεται η ανθρώπινη ζωή. Η Επιστήμη, η τεχνολογία και η ίδια η ζωή δεν γυρίζουν πίσω!

Επιτρέψτε μου όμως να δώσω μια συμβουλή από καρδιάς, στους νέους γονείς:
“Όταν αποφασίζεις συνειδητά να γίνεις γονιός και όχι ( έτυχε, τι να έκανα) να επιδιώκεις να περνάς με τα παιδιά σου ένα μέρος της ημέρας σου, μακριά από οθόνες και κινητά. Ακόμη κι αν ο χρόνος σου είναι περιορισμένος λόγω υποχρεώσεων να είναι τουλάχιστον ποιοτικός. Φύλαξε λοιπόν το κινητό σου και πλησίασε τα παιδιά σου. Αξίζει να τα ακούσεις να τους μιλήσεις κι εκείνα να σε κοιτάξουν στα μάτια!
Ιωάννα Φουστανάκη

Share
Published by
Ιωάννα Φουστανάκη

Recent Posts

Μαθαίνω για τον Εκφοβισμό [Bullying]. Συμβουλές για γονείς.

Τι είναι ο εκφοβισμός ή bullying; Η λέξη εκφοβισμός (εκ-φοβίζω) εμπεριέχει την έννοια του φόβου.…

2 μήνες ago

Η δική μου Καπερναούμ

Παρακολούθησα στο ERTFLIX την ταινία CAPERNAUM και είμαι συγκλονισμένη. Περπάτησα στα μονοπάτια της μνήμης και…

5 μήνες ago

Η καλοσύνη θα κάνει τον κόσμο να ανθίσει.

"Η καλοσύνη είναι μια γλώσσα την οποία μπορούν να ακούσουν οι κωφοί και μπορούν να…

6 μήνες ago

“Γιαγιά -παππούς! Ο ρόλος τους στο μεγάλωμα των εγγονιών τους”

Μα πότε πέρασαν τα χρόνια και ξαφνικά γίναμε παππούς και γιαγιά; Ένας ρόλος άγνωστος που…

6 μήνες ago

Απώλεια κατοικίδιου. Διαχείριση συναισθημάτων.

"Μέχρι να αγαπήσεις ένα ζώο, ένα κομμάτι της ψυχής σου παραμένει κοιμισμένο."  Ανατόλ Φράνς. Στις…

11 μήνες ago

Συναισθήματα

"Τα ανέκφραστα συναισθήματα δεν πεθαίνουν. Θάβονται ζωντανά  και είναι θέμα χρόνου να εκδηλωθούν με τρόπο…

1 έτος ago