Γιατί δε μου μιλάς παιδί μου; Πες μου πως πέρασες σήμερα στο σχολείο.

Αφορμή για να γράψω το άρθρο αυτό στάθηκε ένα περιστατικό που θα σας διηγηθώ: Πολλά μεσημέρια φεύγοντας από το γραφείο μου, συναντούσα μια μαμά που έπαιρνε το παιδί της από τον Παιδικό Σταθμό της Υπηρεσίας μας. Καθημερινή στιχομυθία: ”Καλώς το μου, πως πέρασες, τι  φάγατε σήμερα”; – ”Φακές μαμά”! Την επαύριο πάλι τα ίδια: ”Τι φάγατε σήμερα παιδάκι μου, πώς πέρασες”; – ”Φακές μαμά”. Η μαμά αγανακτισμένη πια, απευθύνθηκε  στη διευθύντρια του Σταθμού.  ”Μα είναι δυνατόν να δίνετε σε μικρά παιδάκια καθημερινά φακές”; Η διευθύντρια, μια εξαίρετη παιδαγωγός θυμάμαι, της έδειξε ευγενικά το πρόγραμμα διατροφής, στο οποίο οι φακές περιλαμβάνονταν μια φορά το μήνα!!

Γιατί όμως ο μικρός έλεγε κάθε μέρα: ”Φάγαμε φακές” μη αναφέροντας οτιδήποτε άλλο από τις καθημερινές του εμπειρίες;

Θεωρώ, ότι πολλές φορές οι γονείς δε βρίσκουν το κλειδί για να ξεκλειδώσουν την γεμάτη  συναισθήματα ψυχή του παιδιού τους, αν και το θέλουν τόσο πολύ.

Με πολλή έγνοια και ενσυναίσθηση, παραθέτω ένα ”Παιγνίδι αγάπης και ενδιαφέροντος” που θα σας βοηθήσει να μάθετε τις καθημερινές εμπειρίες του παιδιού σας, θα το αποφορτίζετε συναισθηματικά ενώ παράλληλα θα ενισχύονται και οι γλωσσικές του δεξιότητες. Προσοχή όμως! Δε θα παίζετε ρόλο Ανακριτή. Προσεκτική προσέγγιση και ζεστό ενδιαφέρον χρειάζεται. Αφήνουμε το παιδί μας να ξεκουραστεί από τις δραστηριότητές του. Είμαστε χαλαροί μεταφέροντας την ίδια  στάση και σ’ εκείνο και ξεκινάμε λέγοντας:

-Θέλεις να παίξουμε το παιγνίδι ”Σου λέω, μου λες”; – Ποιος θέλεις να παίξει πρώτος; Αν σας πει ”εσύ” τότε μιλήστε του με απλά λόγια για την καθημερινότητά σας. Τι σας έδωσε χαρά, τι σας εκνεύρισε, τι παράξενο είδατε, ποιους γνωστούς συναντήσατε κ.λ.π όμως, μη το φορτώσετε με τα ενήλικα προβλήματά σας. Οι ώμοι του είναι αδύναμοι να σηκώσουν τα δικά σας βάρη.

Στη συνέχεια, ζητείστε από εκείνο να σας μιλήσει με στοχευμένες πάντα ερωτήσεις, για το δικό του ”σήμερα”:

  • Πες μου κάτι καινούργιο που έμαθες σήμερα στο σχολείο.
  • Τι σε έκανε να γελάσεις σήμερα;
  • Αν ήσουν δάσκαλος για μία μόνο μέρα τι θα άλλαζες στην τάξη σου
  • Αν μια μέρα δεν θα έχεις σχολείο τι θα ήθελες να κάνεις.
  • Με μια μόνο λέξη, πες μου πως πέρασες σήμερα.
  • Αν εμφανιζόταν ένας αστροναύτης στην τάξη σου, ποιόν θα ήθελες να πάρει μαζί του στο διάστημα;
  • Με ποιο τρόπο σε βοήθησε κάποιος σήμερα. Εσύ βοήθησες και ποιο παιδάκι χρειάστηκε.
  • Που παίζεις στα διαλείμματα;
  • Μια παράξενη λέξη που άκουσες σήμερα;
  • Αν μπορούσες να κρατήσεις για πάντα τρία από τα παιγνίδια σου ποια θα διάλεγες;
  • Αν μπορούσες ν’ αλλάξεις κάτι που σε στενοχώρησε σήμερα ποιο θα ήταν αυτό.
  • Ποια λέξη λέει πολλές φορές η δασκάλα σου στην τάξη;
  • Ποιος είναι ο πιο αστείος στην τάξη σου;
  • Αν έπαιζες σε μια ταινία πρωταγωνιστής ποια ταινία θα ήταν;
  • Με μια μόνο λέξη πως θα σε περιέγραφε η δασκάλα σου, τι θα έλεγε για σένα;
  • Πες μου κάτι όμορφο που έκανε κάποιος για σένα.
  • Τελειώνοντας, θέλω να αναφέρω ότι πολλές από τις παραπάνω ερωτήσεις στάθηκαν αφορμή να μάθουν οι γονείς πολύ σοβαρά γεγονότα που βίωνε το παιδί τους και δεν τολμούσε να τους αποκαλύψει. Στην ερώτηση ”που παίζεις στα διαλείμματα” ένα παιδάκι απάντησε: ”Δεν παίζω, κρύβομαι στις τουαλέτες γιατί φοβάμαι τον Ν… που με χτυπάει”.  Στην ερώτηση ”πως θα σε περιέγραφε η δασκάλα σου” το παιδί αναφέρει την εικόνα που με τη δική του παιδική αντίληψη, θεωρεί ότι  έχει η δασκάλα γι’ αυτό.  ”Χαζό, ανόητο, γλωσσού, σοβαρή, υπεύθυνη”, λένε κάποια παιδάκια! Να μια ευκαιρία λοιπόν να μιλήσετε με τη δασκάλα αν το παιδί σας νιώθει παραμελημένο ή υποτιμημένο.  Καλή επιτυχία σας εύχομαι!
Σας άρεσε το άρθρο;
Συμπληρώστε το όνομα και το e-mail σας δίπλα για να λαμβάνετε δωρεάν ειδοποιήσεις για νέα άρθρα.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *